Saturday, April 2, 2011

KENDALIKAN DIRI ANDA - DAN BERSIAPLAH UNTUK SUKSES

EMOSI SEORANG TRADER 

Sehebat apapun syatem Trading yang kita punya, tidak akan berpengaruh banyak jika kita tidak dapat mengenali diri kita, sampai di mana pengendalian diri atau kata CikGU ( Psykologi Trading)


Pengimplementasian dalam menganalisa CHART, lebih di titik berat kepada aspek pengawalan emosi..Misalnya dalam membaca indicator MA ...kadang-kadang kita tengok seperti ada tanda-tanda line biru dan hijau ini akan bersilang. biasanya apa yang akan kita lakukan? kita akan masuk trade awal-awal dengan alasan tidak lama lagi kedua-dua line akan bersilang.. 

Apa alasan sekali pun, TOLONG JANGAN BUAT. Sewaktu trade, kita perlu jadi robot yang hanya menerima arahan berdasarkan signal. Lakukan trade JIKA signal silang dipenuhi. Kadangkala kita masuk awal dengan harapan tidak lama lagi kedua-dua line itu akan bersilang. kalau kita bernasib baik, syukur la. kalau tak? tersungkurlah kita!!!
Analoginya mudah, anggap CHART sebagai boss, trend market semasa sebagai kawan, diri sendiri sebagai pekerja. Untuk disayangi boss - kita kena ikut cakap boss - bila boss suruh trade - kita kena trade - selagi boss tak bagi arahan (signal) - jangan ngada-ngada nak memandai trade. 

Memang kadang-kadang still boleh survive , tetapi takkan selamanya kita bernasib baik? Walaupun trend menunjukkan jangkaan kesatu arah, kita jangan percaya bulat-bulat (betul kah? CHARTi ni yang memberi kita peluang untuk menghasilkan profit...atau malah MC yang datang..)

Kawal emosi, jangan jadi nujum pak belalang..

No comments: